РЕЗУЛЬТАТИ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ПЕРЕВІРКИ КОНЦЕПЦІЇ ТА СИСТЕМИ СТУПЕНЕВОЇ ПІДГОТОВКИ ОФІЦЕРІВ ДЕРЖАВНОЇ КРИМІНАЛЬНО-ВИКОНАВЧОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ
Анотація
Освіта майбутніх фахівців-пенітенціаріїв є одним з голових завдань реформування пенітенціарної системи України та має стати реальною гарантією забезпечення високих міжнародних стандартів і перетворитися на ефективну систему, здатну до саморегуляції, відповідно до викликів суспільства та умов, що постійно змінюються.
Мета статті полягала у висвітленні результатів педагогічного експерименту з перевірки концепції та результативності системи ступеневої підготовки офіцерів Державної кримінально-виконавчої служби України.
Сьогодні пенітенціарна служба потребує високопрофесійних, високоморальних, духовно й фізично підготовлених фахівців, здатних ефективно виконувати непрості функції перевиховання й ресоціалізації злочинців на основі сучасних підходів та методів роботи. Це завдання неможливо вирішити без відповідної професійної підготовки персоналу пенітенціарної служби у закладах вищої освіти, якість якої можна забезпечити лише шляхом організації адекватної ступеневої професійної підготовки за відповідними освітньо-професійними програмами.
Реалізація виокремлених педагогічних умов, які є ядром педагогічної системи ступеневої професійної підготовки офіцерів ДКВС України, відбувалася через розроблення та впровадження авторської поетапної професійно-орієнтовної методики формування професійної компетентності офіцерів ДКВС України.
У загальному вигляді авторська професійно-орієнтовна методика формування професійної компетентності офіцерів ДКВС охоплювала три етапи: організаційно-цільовий, репродуктивно-практичний, креативно-практичний, а на меті мала вдосконалення фахових знань, умінь й навичок студентів у єдності компонентів, що становлять структуру професійної компетентності, а саме: когнітивного, функціонального, мотиваційного, ціннісного та особистісного. Методика була реалізована впродовж трьох етапів – організаційно-цільового, репродуктивно-практичного, креативно-практичного. Досягнення мети було забезпечено через залучення студентів та викладачів до активних методів навчання – проблемних, інтерактивних та інфoрмаційнo-кoмунікаційних технологій в процесі вивчення фахових дисциплін на першому (бакалаврському) та другому (магістерському) рівні вищої освіти.
Результати дослідження дали змогу визначити перспективи ступеневої професійної підготовки офіцерів-пенітенціаріїв на таких рівнях: загальнодержавному, відомчому, на рівні закладів вищої освіти та кафедральному. Впровадження запропонованих рекомендацій, на нашу думку, сприятиме розв’язанню вище зазначених завдань та досягненню більших результатів щодо ступеневої професійної підготовки офіцерів Державної кримінально-виконавчої служби України, допоможе ефективно використовувати людський ресурс в установах виконання покарань, у розбудові ефективної системи виправлення й ресоціалізації в’язнів.
Посилання
Байденко В. И. Базовые навыки (ключевые компетенции) как обязательный компонент высококачественного профессионального образования: наук-метод. сборник / Ин-т проблем развития сред. Проф.. образования. Москва. 2002. С. 24–32.
Гагарин Ю. В. Формирование готовности сотрудников исправительных учреждений к воспитательной работе с осужденными (на примере начальников отрядов): автореф. дисс. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Казань, 2010. 20 c.
Дармограй П. В. Формування професійної компетентності майбутніх офіцерів державної пенітенціарної служби України у процесі фахової підготовки:дис. … канд. пед. наук. Хмельницький, 2017. 270 с.
Діденко О. В. Теоретико-методичні засади формування здатності до професійної творчості в майбутніх офіцерів Державної прикордонної служби України : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04; Луган. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Луганськ, 2009. 533 с.
Дука О. А. Розвиток професійної компетентності персоналу органу пробації у відомчих навчальних закладах Державної кримінально-виконавчої служби України. Дис. …канд. пед. наук. Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна, Київ, 2019. 296 с.
Койл Э. . Подход к управлению тюрьмой с позиций человека. Лондон: МЦТИ. 2002.
Левин Е. М. Педагогические условия формирования готовности будущих офицеров внутренних войск к профессиональной деятельности: дисс. … канд. пед. наук: 13.00.08 / ЗВО. Новосибирск, 2011. 241 с.
Дж. Макгакін. Сучасний в’язничний менеджмент. Київ: К.І.С. 2017
Тогочинський О. М. Теоретичні і методичні основи формування соціальної компетентності слухачів та курсантів вищих навчальних закладів МВС України : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Чернігів, 2016. 558 с.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Baydenko V. I. (2002). Bazovyye navyki (klyuchevyye kompetentsii) kak obyazatelnyy komponent vysokokachestvennogo professionalnogo obrazovaniya [Basic skills (core competencies) as a mandatory component of high-quality vocational education]. Nauk-metod. sbornik / In-t problem razvitiya sred. prof. Obrazovaniya. Moskow, P. 24–32. (in Russian).
Gagarin Yu. V. (2010). Formirovanie gotovnosti sotrudnikov ispravitelnyih uchrezhdeniy k vospitatelnoy rabote s osuzhdennyimi (na primere nachalnikov otryadov) [Formation of readiness of employees of correctional institutions for educational work with convicts (on the example of unit commanders)]: avtoref. dyss. ... kand. ped. nauk: 13.00.01. Kazan,. 20 p. (in Russian).
Darmohrai P. V. (2017). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv derzhavnoi penitentsiarnoi sluzhby Ukrainy u protsesi fakhovoi pidhotovky [Formation of professional competence of future officers of the State Penitentiary Service of Ukraine in the process of professional training]: dys. … kand. ped. nauk. Khmelnytskyi. 270 p. (in Ukrainian).
Didenko O. V. (2009). Teoretyko-metodychni zasady formuvannia zdatnosti do profesiinoi tvorchosti v maibutnikh ofitseriv Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy [Theoretical and methodological principles of forming the ability to professional creativity in future officers of the State Border Guard Service of Ukraine]: dys. ... d-ra ped. nauk. Luhansk. 533 p. (in Ukrainian).
Duka O. A. (2019). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti personalu orhanu probatsii u vidomchykh navchalnykh zakladakh Derzhavnoi kryminalno-vykonavchoi sluzhby Ukrainy [Development of professional competence of probation staff in departmental educational institutions of the State Penal and Execution Service of Ukraine]: dys. … kand. ped. nauk. Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh imeni Ivana Ziaziuna, Kyiv. 296 p. (in Ukrainian).
Koyl, E. (2002). Podkhod k upravleniyu tiurmoy s pozitsii cheloveka [Approach to prison management from the point of view of a human]. London, UK: MTSTI. [in Ukrainian].
Levin Ye. M. (2011). Pedagogicheskiye usloviya formirovaniya gotovnosti budushchikh ofitserov vnutrennikh voysk k professionalnoy deyatelnosti: diss. … kand. ped. nauk: 13.00.08 [Pedagogical conditions for the formation of future internal troops officers’ readiness for professional activity: Ph.D. in Pedagogy Thesis: 13.00.08]. ZVO. Novosibirsk, 241 p. (in Russian).
Makhakin, Dzh. (2017). Suchasnyi viaznychnyi menedzhment [Modern Prison Management]. Kyiv, Ukraine: K.I.S. [in Ukrainian].
Togochynskyi, O.M. (2015). Teoriya i prakty`ka formuvannya social`noyi kompetentnosti sluxachiv ta kursantiv vy`shhy`x navchal`ny`x zakladiv MVS Ukrayiny`[ Theory and practice social competence forming of students and cadets of higher educational institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine: monograph]. Chernigiv: Vy`davny`cztvo «Desna Poligraf». [in Ukrainian].