КРИТЕРІЇ ТА ПОКАЗНИКИ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ ФАХОВИХ ДИСЦИПЛІН ТЕХНІЧНИХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

  • Тетяна ГОРОХІВСЬКА Національний університет «Львівська політехніка»
Ключові слова: професійно-педагогічна компетентність, модель, критерії розвитку, показники розвитку, викладач вищої школи, технічний заклад вищої освіти, професійний розвиток

Анотація

У статті представлено теоретичний аналіз наукових підходів до відбору критеріїв професійного розвитку педагогічних кадрів та обґрунтування запропонованих критеріїв і показників розвитку професійно-педагогічної компетентності викладачів фахових дисциплін технічних закладів вищої освіти. Зокрема, у працях вітчизняних і зарубіжних науковців (С. Гончаренко, А. Губа, А. Дубасенюк, Н. Ничкало, Т. Фурман та ін.) проаналізовано зміст поняття «критерій» як ознаки, на основі якої формується оцінка якості певного процесу; представлено тлумачення терміну «показник» як важливої складової частини критерію. Розглянуто науковий досвід визначення авторами критеріїв та показників сформованості професійної компетентності педагогічних та науково-педагогічних працівників. Наведено відповідні приклади. З’ясовано, що професійно-педагогічна компетентність викладача технічного закладу вищої освіти представляє собою складне, інтегративне, професійно-особистісне утворення. Зауважено, що контрольно-результативний блок авторської структурно-функціональної моделі розвитку професійно-педагогічної компетентності викладачів фахових дисциплін технічних ЗВО передбачає критерії розвитку досліджуваної компетентності, до яких зараховано ціннісно-мотиваційний, інтегративно-теоретичний, діяльнісно-операційний, особистісно-комунікаційний, оцінно-рефлексивний критерії. Водночас використання методу моделювання педагогічних процесів дозволило окреслити показники – якісні характеристики сформованості визначених критеріїв. Зроблено висновок про те, що запропоновані критерії і показники дозволяють здійснювати діагностику розвитку професійно-педагогічної компетентності викладачів фахових дисциплін технічних ЗВО і можуть бути використані у навчальному процесі системи підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників. Перспективи подальших досліджень полягають у визначенні змісту технології розвитку професійно-педагогічної компетентності викладачів фахових дисциплін технічних закладів вищої освіти в умовах післядипломної педагогічної освіти.

Біографія автора

Тетяна ГОРОХІВСЬКА, Національний університет «Львівська політехніка»

Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та інноваційної освіти

Посилання

Словник іншомовних слів / Уклад.: С.М. Морозов, Л.М. Шкарапута. К.: Наукова думка, 2000. 680 с.

Професійна освіта: Словник: навч. посібник / Уклад. С.У. Гончаренко та ін.; за ред. Н.Г. Ничкало. К: Вища школа, 2000. 380 с.

Аберкромби Н., Хилл С., Тернер Б.С. Социологический словарь. М.: «Экономика», 2004. 620 с.

Кузьмина Н.В. Профессионализм деятельности преподавателя и мастера производственного обучения. М. : Высшая школа, 1989. 119 с.

Маврин С.А. Педагогические системы и технологии: уч. пособие для студентов педвузов. Омск: ОмГПУ, 1993. 98 с.

Батаршев А.В., Алексеева И.Ю., Майорова Е.В. Диагностика профессионально важных качеств. Санкт-Петербург: Питер, 2007. 192 с.

Подласый И.П. Педагогика. Новый курс: Учебник для студентов пед. вузов: В 2 кн. Кн. 1: М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1999. 576 с.

Туркот Т.Л. Педагогіка та психологія вищої школи : навч. посібник. Херсон : Олді-Плюс, 2013. 466 с.

Демченко С.О. Розвиток професійно-педагогічної компетентності викладачів спеціальних дисциплін вищих технічних закладів освіти: дис. … канд. пед наук: 13.00.04. Черкаси, 2005. 227 с.

Запорожцева Ю.С. Критерии и показатели профессиональной компетентности учителя иностранных языков. Вектор науки Тольяттинского Государственного Университета: Серия: Педагогика, психология. № 4 (11). 2012. С. 115-117.

Данилова Т.Н. Повышение профессионально-педагогической компетентности преподавателей специальных дисциплин учреждений среднего профессионального образования. Дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Москва, 2010. 233 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Morozov, S.M. (Ed.) (2000). Slovnyk inshomovnykh sliv [Dictionary of foreign words]. Kyiv: Naukova dumka (in Ukrainian).

Honcharenko, S.U. (2000). Profesiina osvita: Slovnyk: navchalnyi posibnyk [Vocational education: Dictionary: a textbook]. Kyiv: Vyshcha shkola (in Ukrainian).

Aberkrombi, N., Khill, S. & Terner, B.S. (2004). Sotsiologichskii slovar [Sociological dictionary]. Moscow: Ekonomika (in Russian).

Kuzmina, N.V. (1989). Professionalizm lichnosti prepodavatelja i mastera proizvodstvennogo obuchenija [Pofessionalizm o the personality of the teacher and master of vocational training]. Moscow: Vysshaja shkola (in Russian).

Mavrin, S.A. (1993). Pedagogichskie cictemy i tekhnologii: uchebnoe posobie [Pedagogical system and technologies: a tutorial]. Omsk: OmGPU (in Russian).

Batarshev, A.V., Alekseeva, S.Iu. & Maiorova, E.V. (2007). Diagnostika professionalno vazhnykh kachestv [Diagnostics of professionally important qualities]. St. Petersburg: Piter (in Russian).

Podlasyi, I.P. (1999). Pedagogika. Novyi kurs: uchebnik dlia studentov ped. vuzov. Kniga 1. [Pedagogy. New cource: a textbook for students of pedagogical universities. Book 1.].Moscow: Gumanitarnyi izd. tsentr VLADOS (in Russian).

Turkot, T.L. (2013). Pedahohika ta psykholohiia vyshchoi shkoly: navchalnyi posibnyk [Pedagogy and psychology of high school: a textbook]. Kherson: Oldi-Plius (in Ukrainian).

Demchenko S.O. (2005). Rozvytok profesiino-pedahohichnoi kompetentnosti vykladachiv spetsialnykh dystsyplyn vyshchykh tekhnychnykh zakladiv osvity [Development of professional-pedagogical competency of teachers of special disciplines of higher technical educational institutions]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kirovohrad (in Ukrainian).

Zaporozhtseva, Iu.S. (2012). Kriterii i pokazateli professionalnoi kompetentnosti uchitelia inostrannykh iazykov [Criteria and indicators of professional competence of a teacher of a foreign languages]. Vector of science of Togliatti state university: Series: Pedagogy, psychology. Vol. 4 (11), pp. 115-117 (in Russian).

Danilova, T.N. (2010). Povyshenie professionalno-pedagogicheskoi kompetentnosti prepodavatelei spetsialnykh distsiplin uchrezhdenii srednego professionalnogo obrazovaniia [Increasing the professional and pedagogical competence of special disciplines of institutions of secondary vocational educational]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow (in Russian).

Опубліковано
2021-01-16
Як цитувати
ГОРОХІВСЬКАТ. (2021). КРИТЕРІЇ ТА ПОКАЗНИКИ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ ФАХОВИХ ДИСЦИПЛІН ТЕХНІЧНИХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні науки, 22(3), 37-47. https://doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v22i3.510
Розділ
Статті