СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ПЕДАГОГІЧНОГО КОЛЕКТИВУ ЗАКЛАДІВ ПРОФЕСІЙНОЇ (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ) ОСВІТИ АГРАРНОГО ПРОФІЛЮ
Анотація
Розкрито зміст організаційної культури педагогічного колективу закладу професійної (професійно-технічної) освіти аграрного профілю, який відображає структуру, цілі діяльності, що віддзеркалюють систему цінностей колективу і стиль керівництва ним: норми, правила, традиції. Їх взаємодія утворює структуру організаційної культури педагогічного колективу.
Запропоновано новий підхід щодо побудови та теоретичного обґрунтування структурно-функціональної моделі розвитку організаційної культури педагогічного колективу закладу професійної (професійно-технічної) освіти аграрного профілю, яка виконує ілюстративну, трансляційну, пояснювальну, дослідницьку, прогностичну функції і дає змогу виявляти можливі технології підвищення рівня організаційної культури педагогічних колективів. Спроектована структурно-функціональна модель складається із взаємопов’язаних блоків: цільовий (мета, цілі і завдання розвитку організаційної культури), теоретико-методологічний (концепція розвитку організаційної культури педагогічного колективу, педагогічні умови; традиції, ідеали, ритуали), технологічний (інноваційна методика розвитку організаційної культури), діагностичний (критерії, параметри та рівні розвитку організаційної культури), результативний (позитивна динаміка розвитку організаційної культури). Окремим складником структурно-функціональної моделі виділено педагогічні умови розвитку організаційної культури педагогічного колективу професійного навчального закладу аграрного профілю (мотивація до розвитку організаційної культури, що сприятиме особистісному культурному, професійному зростанню суб’єктів освітньої діяльності; вдосконалення (розвиток) загальнокультурної компетентності педагогів; готовність колективу до інноваційних змін у системі цінностей; інформаційно-методичне забезпечення розвитку організаційної культури; збереження існуючих традицій та ефективне використання ідеалів, ритуалів).
Посилання
Подлесных В. И. Теория организации: учеб. для вузов. СПб.: Бизнес-пресса, 2003. 336 с.
Senge G. The fifth discipline. The Art and Practice of Learning Organizations. New York: Doubleday/ Currency, 1990. 247 p.
Освітній менеджмент: навчальний посібник. Київ : Шк.світ, 2003. 400 с.
Карамушка Л. М. Психологія освітнього менеджменту: навч. посіб. Київ: Либідь, 2004. 424 с.
Клепко С. Ф. Конспекти з філософії освіти. Полтава: ПОІППО, 2007. 420 с.
Костюк Г. С. Избранные психологические труды. М.: Педагогика, 1988. 301 с.
Побірченко Н. А. Інноваційні акценти управління організаційною культурою шкільного навчання. Механізми управління розвитком організаційної культури загальноосвітнього навчального закладу: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., 4–5 квіт. 2013 р. Київ: Арт Економі, 2013. С. 14–23.
Тимошко Г. М. Аналіз феномену «Організаційна культура у педагогічній теорії і практиці». Вісник Чернігів. нац. пед. ун-ту ім. Т. Г. Шевченка. Серія: Пед. науки. Чернігів, 2012. Вип. 96. С. 158–153.
Ушаков К. М. Источник сопротивления – организационная культура. Директор школы. 2002. №7. С. 3–7.
Ясвин В. А. Образовательная среда от моделирования к проектированию. М: Смысл, 2001. 366 с.
Енциклопедія освіти. Київ: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Cурмін Ю. П. Майстерня вченого: підруч. для науковця. Київ: Навч.-метод. центр «Консорціум з удосконалення менеджмент-освіти в Україні», 2006. 302 с.
Єжова О. В. Класифікація моделей в педагогічних дослідженнях. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фіз.-матем. і технолог. освіти. Центральноукр. держ. пед. ун-т ім. Володимира Винниченка. 2014. Вип. 5. С. 202–206.
Електронний публічний словник української мови. URL: http://ukrlit.org/slovnyk
Ньюстром Дж. В., Дэвис К. Организационное поведение: Пер. с англ. СПб., 2000. 448 с.
Поліщук Т. П. Педагогічні умови розвитку організаційної культури педагогічного колективу закладу професійної освіти аграрного профілю. Науковий часопис Нац. пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова. Серія 5: Пед. науки: реалії та перспективи: зб. наук. пр. Київ, 2018. Вип. 60. С. 149–157.
Поліщук Т. П. Функції організаційної культури педагогічного колективу професійно-технічного навчального закладу аграрного профілю. Професійна освіта: проблеми і перспективи:зб. наук. пр./ Ін-т проф.-техн. освіти НАПН України. 2015. № 8. С.78–83.
Педагогічна Конституція Європи. Преамбула. Вища освіта України. 2013. № 3. С.111–116.
Polishchuk T. P. Organizational culture of vocational and technical educational institution: concept, content, functions and features. Edukacja – Technika – Informatyka: Kwartalnik naukowy. Rzeszow: University of Rzeszow, 2015. № 2(12).P. 112–116.
Горбатюк Р. М. Модель формування професійно-мобільного інженера-педагога в галузі комп’ютерних технологій. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Збірник наукових праць. Вип. 36. Київ-Вінниця : ТОВ фірма «Планер». 2013. С. 233–238.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Podlesnіkh V. Y. (2003). Teoryia orhanyzatsyy: ucheb. dlia vuzov. SPb.: Byznes-pressa. 336 p. (in Russia)
Senge G. (1990). The fifth discipline. The Art and Practice of Learning Organizations. New York: Doubleday/ Currency. 247 p. (in English)
Osvitnii menedzhment: navch. posib. (2003). Kyiv: Shk.svit. 400 p. (in Ukrainian)
Karamushka L. M. (2004). Psykholohiia osvitnoho menedzhmentu: navch. posib. Kyiv: Lybid. 424 p. (in Ukrainian)
Klepko S. F. (2007). Konspekty z filosofii osvity. Poltava: POIPPO. 420 p. (in Ukrainian)
Kostiuk H. S. (1988) Yzbrannie psykholohycheskye trudi / pod red. L. N. Prokolyienko; APN SSSR. M.: Pedahohyka. 301 p. (in Russia)
Pobirchenko N. A. (2013). Innovatsiini aktsenty upravlinnia orhanizatsiinoiu kulturoiu shkilnoho navchannia. [Mekhanizmy upravlinnia rozvytkom orhanizatsiinoi kultury zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu]. Materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf.. Kyiv: Art Ekonomi. P. 14–23. (in Ukrainian)
Tymoshko H. M. (2012). Analiz fenomenu «Orhanizatsiina kultura u pedahohichnii teorii i praktytsi». [Visnyk Chernihiv. nats. ped. un-tu im. T. H. Shevchenka]. Seriia: Ped. nauky. Chernihiv. 96. P. 158–153. (in Ukrainian)
Ushakov K. M. (2002). Ystochnyk soprotyvlenyia – orhanyzatsyonnaia kultura. Dyrektor shkoly. 7. P. 3–7. (in Russia)
Iasvyn V. A. (2001). Obrazovatelnaia sreda ot modelyrovanyia k proektyrovanyiu. M: Smisl. 366 p. (in Russia)
Entsyklopediia osvity. (2008). Kyiv: Yurinkom Inter. 1040 p. (in Ukrainian)
Surmin Yu. P. (2006). Maisternia vchenoho: pidruch. dlia naukovtsia. Kyiv: Navch.-metod. tsentr «Konsortsium z udoskonalennia menedzhment-osvity v Ukraini». 302 p. (in Ukrainian)
Iezhova O. V. (2014). Klasyfikatsiia modelei v pedahohichnykh doslidzhenniakh. Naukovi zapysky. Seriia: Problemy metodyky fiz.-matem. i tekhnoloh. osvity. [ Tsentralnoukr. derzh. ped. un-t im. Volodymyra Vynnychenka]. 5. P. 202–206. (in Ukrainian)
Elektronnyi publichnyi slovnyk ukrainskoi movy. URL: http://ukrlit.org/slovnyk (in Ukrainian)
Niustrom Dzh. V., Dэvys K. (2000). Orhanyzatsyonnoe povedenye: Per. s anhl. SPb. 448 p.
Polishchuk T. P. (2018). Pedahohichni umovy rozvytku orhanizatsiinoi kultury pedahohichnoho kolektyvu zakladu profesiinoi osvity ahrarnoho profiliu. [Naukovyi chasopys Nats. ped. un-tu im. M. P. Drahomanova. 5: Ped. nauky: realii ta perspektyvy]. Zb. nauk. pr. Kyiv. 60. P. 149–157. (in Ukrainian)
Polishchuk T. P. (2015). Funktsii orhanizatsiinoi kultury pedahohichnoho kolektyvu profesiino-tekhnichnoho navchalnoho zakladu ahrarnoho profiliu. [Profesiina osvita: problemy i perspektyvy: zb. nauk. pr./ In-t prof.-tekhn. osvity NAPN Ukrainy]. 8. P.78–83. (in Ukrainian)
Pedahohichna Konstytutsiia Yevropy. (2013).Preambula. Vyshcha osvita Ukrainy. 3. P.111–116. (in Ukrainian)
Polishchuk T. P. (2015). Organizational culture of vocational and technical educational institution: concept, content, functions and features. Edukacja – Technika – Informatyka: Kwartalnik naukowy. Rzeszow: University of Rzeszow. 2(12).P. 112–116. (in English)
Horbatiuk R. M. (2013). Model formuvannia profesiino-mobilnoho inzhenera-pedahoha v haluzi kompiuternykh tekhnolohii. [Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problem]. Zbirnyk naukovykh prats. 36. Kyiv-Vinnytsia: TOV firma «Planer». (in Ukrainian)
Авторське право (c) 2021 admin admin

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.