ПРОБЛЕМНЕ НАВЧАННЯ В СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ-ПРИКОРДОННИКІВ
Анотація
Статтю присвячено висвітленню результатів поглядів вітчизняних і зарубіжних вчених щодо проблематики розвитку професійного мислення з використанням методу проблемного навчання. Розкрито та охарактеризовано основні етапи проблемного навчання. За результатами теоретико-методологічного аналізу подано ознаки, умови та рівні оптимізації розвитку професійного мислення під час проблемного навчання. Висвітлено характеристику переліку спеціальних проблемних методів викладання з метою покращення якості навчального процесу в системі професійної освіти вищого військового навчального закладу Державної прикордонної служби України (далі – ДПСУ). З’ясовано, що цей метод є досить дієвим для розвитку професійного мислення майбутніх офіцерів-прикордонників в системі простійної підготовки ДПСУ. Активне впровадження цього методу може здійснюватись без докорінних змін традиційних форм надання освітніх послуг з принципово новою подачею інформації – на засадах проблемного викладання навчального матеріалу.
З метою підвищення розвитку професійного мислення майбутніх офіцерів-прикордонників під час проблемного навчання у системі професійної підготовки ДПСУ проаналізовано аспекти застосування психологічних механізмів управління учбовою діяльністю на концептуальних положеннях Ю. І. Машбиця. Визначено, що головними способом розвитку професійного мислення охоронців кордону є розвиток їх здатності до самостійного та групового дослідницького пошуку під час розв’язування професійних задач в системі «викладач – суб’єкт навчання» на основі принципу проблемності засвоєння навчального матеріалу. Під час розвитку професійного мислення суб’єктів навчання викладачеві необхідно будувати інтеракцію з урахуванням психологічних механізмів, які розглянуті в нашому дослідженні.
Посилання
Федик А. О. Формування професійного мислення як наукова проблема. Збірник наукових праць НАДПСУ. Серія: психологічні науки / Гол.ред. О.Ф.Волобуєва. Хмельницький : Видавництво НАДПСУ, 2019. №2 (13). C. 392.
Szögedi І. (2011). The problem-based learning as a new practical method of skill development in the health sciences higher education”. University of Pécs Faculty of Health Sciences. URL : https://www.researchgate.net/publication/215888225_The_problem-_based_learning_as_a_new_practical_method_of_skill_development_in_the_health_sciences_higher_education. (дата звернення: 15.02.2019).
Махмутов М. І. Проблемное обучение. Основные вопросы теории. Москва : «Педагогика», 1975. C. 368.
Фурман А. В. Вступ до методології проблемного навчання. Серія «Психопедагогіка і методологія науки». 1993. Випуск 1. Київ-Донецьк. C. 80.
Машбиць Ю. І. Психологічні механізми і технологія навчання, вибранні статті. Київ : Інтерсервіс, 2019. С. 208.
Матюшкін О. М. Психология мышления. Мышление как разрешение проблемних ситуаций: учебное посибие / под ред. канд. психол. наук А. А. Матюшкиной. Москва : КДУ, 2009. C. 190.
Виготський Л. С. Мышление и речь. Сборник соч. : В 6т. Т. 2. Москва, 1982. C. 5–361.
Матюшкін О. М. Психологическая структура, динамика и развитие познавательной активности. Вопросы психологии. № 4. 1982. C. 5–17.
Давидов В. В. Проблемы развивающего обучения: Опыт теоретического и экспериментального психологического исследования. Москва : Педагогика, 1986. C. 240.
David L. (2020). Problem-Based Learning (PBL). In Learning Theories, URL : https://www.learning-theories.com/problem-based-learning-pbl.html. (дата звернення: 27.03.2020).
Lifelong Learning Programme, European Commission Education & Training. URL : http://ec.europa.eu/education/ (дата звернення: 13.07.2019).
József Bódis (2012). The problem – based learning as a new practical method of skill development in the health sciences higher education. URL : https://www.researchgate.net/publication/215888225_The_problem-_based_learning_as_a_ne w_practical_method_of_skill_development_in_the_health_sciences_higher_education. (дата звернення: 19.04.2019).
Kur S. (2020). Problem-Based Learning (PBL). In Educational Technology, URL: https://educationaltechnology.net/problem-based-learning-pbl/ (дата звернення: 04.03.2020).
Gorghiu G., Drăghicescu L. M. , Cristea S., Petrescu A.-M., Gorghiud L. M. (2015). Problem-based learning an efficient learning strategy in the science lessons contex. Procedia – Social and Behavioral Sciences. URL : https://www.researchgate.net/ publication/279733317_Problem-based_Learning_-_An_Efficient_Learning_Strategy_in_the_Science_Lessons_Contex (дата звернення: 19.12.2019).
Kong L.-Na. (2014). The effectiveness of problem-based learning on development of nursing students’ critical thinking : A systematic review and meta-analysis». International Journal of Nursing Studies. 51. China. Р. 458–469.
Haridza R. Irving K. E., Phys J. (2017). Developing Critical Thinking of Middle School Students using Problem Based Learning 4 Core Areas (PBL4C) Model IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series. Р. 812. URL : https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/812/1/012081/pdf. (дата звернення: 19.02.2020)/
Моляко В. О. Психология решения школьниками творческих задач. Київ : Рад. школа, 1983. 417 c.
Машбиць Ю. І. Психологічні механізми і технологія навчання», вибрані статті. Київ : Інтерсервіс, 2019. 208 c.
Fauziah S. (2011). The effectiveness of problem-based learning online on students’ creative and critical thinking in physics at tertiary level in Malaysia. Abstract of Ph.D. dissertation. Centre for Science & Technology Education Research University of Waikato Hamilton, New Zealand. 423 p.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Fedyk A. O. (2019). Formuvannia profesiinoho myslennia yak naukova problema [Professional thinking formation as the scientific problem]. Zbirnyk naukovykh prats NADPSU. Seriia: psykholohichni nauky [Collection of scientific works of SBGSU. Series: Psychological Sciences] / hol. red Volobuyeva O. F. Khmelʹnytsʹkyy : Vydavnytstvo NADPSU. Vol 2 (13). 392 s. [in Ukrainian].
Szögedi I. (2011) The problem-based learning as a new practical method of skill development in the health sciences higher education”. University of Pécs Faculty of Health Sciences. URL : https://www.researchgate.net/publication/215888225_The_problem-_based_learning_as_a_new_practical_method_of_skill_development_in_the_health_sciences_higher_education (Accessed 15 February 2019). [in English].
Makhmutov M. Í. (1975) Problemnoye obucheniye. Osnovnyye voprosy teorii [Problem-based learning. The main issues of the theory]. Moscow : «Pedagogika». 368 s. [in Russian].
Furman A. V. (1993). Vstup do metodolohiyi problemnoho navchannya [Introduction to problem-based learning methodology]. Seriya «Psykhopedahohika i metodolohiya nauky» [Series "Psychopedagogy and Methodology of Science"]. Kyyiv-Donetsʹk. Vol. 1. S. 80. [in Ukrainian].
Mashbyts Yu. I. (2019). Psykholohichni mekhanizmy i tekhnolohiia navchannia, vybranni statti [Psychological mechanisms and learning technology, selected articles]. Kyiv : Interservis. S. 208. [in Ukrainian].
Matyushkín O. M. (2009). Psikhologiya myshleniya. Myshleniye kak razresheniye problemnikh situatsiy: uchebnoye posibiye [The psychology of thinking. Thinking as problem situations solution] / hol. red. kand. psikhol. nauk Matyushkin A.A. Moscow : KDU. S. 190. [in Russian].
Vigots'kiy L. S. (1982) Myshleniye i rech [Thinking and speech] : Sbornik soch.: Vol 6. 2nd ed. Moskva S. 5–361. [in Russian].
Matyushkín O. M. (1982). Psikhologicheskaya struktura, dinamika i razvitiye poznavatel'noy aktivnosti [Psychological structure, dynamics and development of cognitive activity]. Voprosy psikhologii [Psychology issues]. No. 4. S. 5–17. [in Russian].
Davidov V. V. (1986). Problemy razvivayushchego obucheniya : Opyt teoreticheskogo i eksperimental'nogo psikhologicheskogo issledovaniya [Problems of developmental learning: the experience of theoretical and experimental psychological research]. Moskva : «Pedagogika». 240 s. [in Russian].
David L. (2020). Problem-Based Learning (PBL) in Learning Theories. URL : https://www.learning-theories.com/problem-based-learning-pbl.html (Accessed 27 March 2020). [in English].
Lifelong Learning Programme, European Commission Education & Training. URL : http://ec.europa.eu/education/ (Accessed 13 July 2019). [in English].
József Bódis (2012). The problem – based learning as a new practical method of skill development in the health sciences higher education. URL : https://www.researchgate.net/publication/215888225_The_problem-_based_learning_as_a_new_practical_method_of_skill_development_in_the_health_sciences_higher_education (Accessed 18 April 2019). [in English].
Kurt S. (2020). Problem-Based Learning (PBL), in Educational Technology URL : https://educationaltechnology.net/problem-based-learning-pbl/ (Accessed 04 March 2020). [in English].
Gorghiu G., Drăghicescu L. M. , Cristea S., Petrescu A.-M., Gorghiud L. M. (2015). Problem-based learning an efficient learning strategy in the science lessons contex. Procedia – Social and Behavioral Sciences. URL : https://www.researchgate.net/ publication/279733317_Problem-based_Learning_-_An_Efficient_Learning_Strategy_in_the_Science_Lessons_Contex (Accessed 19.12.2019). [in English].
Kong L.-Na. (2014). The effectiveness of problem-based learning on development of nursing students’ critical thinking : A systematic review and meta-analysis». International Journal of Nursing Studies. 51. China. Р. 458–469. [in English].
Haridza R. Irving K. E., Phys J. (2017). Developing Critical Thinking of Middle School Students using Problem Based Learning 4 Core Areas (PBL4C) Model IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series. Р. 812. URL : https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/812/1/012081/pdf. (Accessed 19 February 2020). [in English].
Molyako V. O. (1983). Psikhologiya resheniya shkol'nikami tvorcheskikh zadach [Psychology of solving creative problems by schoolchildren]. Kyiv : Rad. shkola,. 417 s. [in Ukrainian].
Mashbytsʹ Y. I. (2019). Psykholohichni mekhanizmy i tekhnolohiya navchannya, vybrani statti [Psychological Mechanisms and Technology Navigation]. Kiev : Interservis. 208 s. [in Ukrainian].
Fauziah S. (2011). The effectiveness of problem-based learning online on students’ creative and critical thinking in physics at tertiary level in Malaysia. Abstract of Ph.D. dissertation. Centre for Science & Technology Education Research University of Waikato Hamilton, New Zealand. 423 p. [in English].