ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ-ПРИКОРДОННИКІВ
Анотація
У статті розглянуто питання особливостей розвитку емоційної компетентності у майбутніх офіцерів-прикордонників. Обґрунтовано поняття «емоційна компетентність», що розглядається як системна властивість особистості, яка включає навички рефлексії, саморегуляції, емпатії та експресивності. Визначено складові емоційної компетентності, а саме: усвідомлення своїх емоцій; уміння управляти власними емоціями; усвідомлення емоцій інших людей; управління емоціями інших людей.
Автором проведено експериментальне дослідження рівнів сформованості складових емоційної компетентності у 30 курсантів 1 та 2 курсів спеціальності «Безпека державного кордону» Національної академії Державної прикордонної служби імені Б. Хмельницького.
За результатами проведеного дослідження встановлено, що більшість майбутніх офіцерів-прикордонників мають середній рівень розвитку потреби у відчуттях, тобто вміють контролювати свої потреби у відчуттях, відкриті новому досвіду, стримані і помірковані в своїх діях. Також майбутні офіцери-прикордонники мають середній рівень розвитку регуляторних процесів планування, тобто вони здатні виділяти умови досягнення своїх цілей в поточній ситуації, що проявляється у відповідності програм дій щодо планів діяльності. За результатами дослідження виявлено середній рівень розвитку саморегуляції в майбутніх офіцерів-прикордонників. Це свідчить про те, що вони легко опановують нові види активності, впевнено почувають себе в незнайомих ситуаціях, виявляють успіхи в звичних видах діяльності. Проте іноді вони залежні від ситуації і думок оточуючих людей. Результати дослідження рівнів парціального та інтегративного емоційного інтелекту свідчать про те, що майбутні офіцери-прикордонники обізнані про свій внутрішній стан, але в управлінні своїми емоціями у них виражена слабка емоційна гнучкість.
За результатами дослідження зроблено висновок про необхідність розробки та застосування дієвих форм, методів і засобів формування складових емоційної компетентності у майбутніх офіцерів-прикордонників.
Посилання
2. Емоційна компетентність як важлива умова URL: http://dspace.udpu.edu.ua/jspui/bitstream/6789/5885/1/Emocijna_kompetentnist%60_yak_vazhly%60va_umova_formuvannya_profesijnogo_faxivcya.pdf
3. Лазуренко, Е. До проблеми визначення змісту емоційної компетентності. Збірник Національного медичного університету імені О.О. Богомольця. 2014. С. 6-15.
4. 4.Борисенко, В. Структура емоційної компетентності: Аналітичний огляд наукових підходів. Вісник ОНУ ім. І. І. Мечникова. Психологія. 2017. № 2. С. 26-33.
5. Федорчук, В. М. Емоційна компетентність психолога. Проблеми сучасної психології. 2012. № 12. С. 620-632.
6. Райгородский, Д. Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты: Учебное пособие. Самара: Издательский Дом БАХРАХ-М. 2002. 672 с.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
1. Matiikiv, I. (2013). Emotsiina kompetentnist yak psykholohichnyi obiekt vykhovannia osobystosti maibutnoho fakhivtsia profesii typu «liudyna – liudyna». [Emotional competence as a psychological object of education of personality of the future specialist of professions of type «person – person»]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity. № 2. P. 10-18 [in Ukrainian].
2. Emotsiina kompetentnist yak vazhlyva umova. [Emotional competence as an important condition]. URL:http://dspace.udpu.edu.ua/jspui/bitstream/6789/5885/1/Emocijna_kompetentnist%60_yak_vazhly%60va_umova_formuvannya_profesijnogo_faxivcya.pdf [in Ukrainian].
3. Lazurenko, E. (2014). Do problemy vyznachennia zmistu emotsiinoi kompetentnosti. [The problem of determining the content of emotional competence]. Natsionalnyi medychnyi universytet imeni O.O. Bohomoltsia. P. 6-15 [in Ukrainian].
4. Borysenko, V. (2017). Struktura emotsiinoi kompetentnosti: Analitychnyi ohliad naukovykh pidkhodiv. [Structure of emotional competence: Analytical review of scientific approaches]. Visnyk ONU im. I. I. Mechnykova. Psykholohiia. № 2. P. 26-33. [in Ukrainian].
5. Fedorchuk, V. M. (2012). Emotsiina kompetentnist psykholoha. [Emotional competence of the psychologist]. Problemy suchasnoi psykholohii. № 12. P. 620-632 [in Ukrainian].
6. Raygorodskiy, D. Ya. (2002). Practical psychodiagnostics. Methods and tests: Textbook. Samara: Izdatelskiy Dom BAHRAH-M. 672 p. [in Russian]