РОЗВИТОК НАВИЧОК СПІВПРАЦІ НА ЗАНЯТТЯХ З АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ: ДОСВІД ЛИТВИ

  • Ольга Лемешко Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького http://orcid.org/0000-0001-8893-4366
Ключові слова: співпраця, англійська мова для конкретних цілей, вища освіта, вирішення проблем

Анотація

Завданням вищих навчальних закладів є підготовка майбутніх фахівців до мінливого ринку праці. Але яких навичок навчити і у який саме спосіб є надзвичайно складним питанням. Уміння співпрацювати має вирішальне значення для успіху у професійній та освітній діяльності; завдання для викладачів іноземних мов полягає в тому, щоб переформатувати акцент під час навчання на питання, що стосуються розвитку навичок співпраці. Це також є гострою проблемою в науковій літературі з питань навчання англійської мови для конкретних цілей, оскільки дослідження в цій галузі були дещо обмеженими, тобто найчастіше вони досліджують співпрацю як спосіб розвитку взаємодії. Крім того, навчанням співпраці, а також включенням різноманітних завдань для вдосконалення співпраці дослідники часто нехтують. У цій галузі досліджень також не беруть до уваги виклики та можливості, з якими зіштовхуються студенти під час навчання співпраці під час занять англійської мови для конкретних цілей. Стаття має на меті набути більш глибокого розуміння феномену співпраці під час занять англійської мови для конкретних цілей, щоб полегшити діяльність викладачів мови, які більше не можуть нехтувати нагальною потребою розвивати співпрацю на своїх заняттях. Дослідження проводили в Латвії місцеві викладачі в двох технічних університетах на заняттях англійської мови для конкретних цілей для студентів інформатики. Для цього дослідження були відібрані студенти першого та другого курсів (56 студентів з Каунаського технологічного університету та 54 з Вільнюського технічного університету імені Гедиміна. Якісні дані, отримані за допомогою спостережень та співбесід, показали, що такі завдання можуть сприяти загальній успішності студентів для покращення знання мови, оскільки вони посилюють мотивацію та активність. Окрім навичок співпраці, вони сприяють розвитку багатьох інших життєво важливих навичок для роботи у ХХІ столітті.

Біографія автора

Ольга Лемешко, Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького

кандидат педагогічних наук, доцент, заступник начальника кафедри іноземних мов

Посилання

Autor D. H., Levy F. & Murnane R. J. The skill content of recent technological change: An empirical exploration. The Quarterly Journal of Economics, 2003. 118(4). Р. 1279–1333.

Buzan T. & Buzan B. The mind map book. Pearson Education. 2006.

Cammarata L., Tedick D. J. & Osborn T. A. Content-Based Instruction and Curricular Reforms: Issues and Goals. In L. Cammarata (Ed.), Content-based foreign language teaching: Curriculum and pedagogy for developing advanced thinking and literacy skills. 2016. P. 1–22. NY and London : Routledge.

Chen R. & Hird B. How do Chinese students collaborate in EFL group work? Prospect. 2006. 21(2). P. 70–81.

Cochran-Smith M. & Lytle S. L. Inquiry as stance: Practitioner research for the next generation. 2009. Teachers College Press.

Council of Europe. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. 2001. Cambridge : Cambridge University Press.

Csapó B. & Funke J. The nature of problem solving. 2017. OECD.

Fernández M., Wegerif R., Mercer N. & Rojas-Drummond S. Reconceptualizing “scaffolding” and the Zone of Proximal Development in the context of symmetrical collaborative learning. The Journal of Classroom Interaction. 2001. 50(1). P. 40–54.

Ge X. & Land S. M. Scaffolding students’ problem-solving processes in an ill-structured task using question prompts and peer interactions. Educational Technology Research and Development. 2003. 51(1). P. 21–38.

Häkkinen P., Arvaja M. & Mäkitalo K. Prerequisites for CSCL: Research approaches, methodological challenges and pedagogical development. 2004.

Häkkinen P., Järvelä S., Mäkitalo-Siegl K., Ahonen A., Näykki P. & Valtonen T. Preparing teacher-students for twenty-first-century learning practices (PREP 21): a framework for enhancing collaborative problem-solving and strategic learning skills. Teachers and Teaching. 2017. 23(1). P. 25–41.

Hesse F., Care E., Buder J., Sassenberg K., & Griffin P. A framework for teachable collaborative problem solving skills. In P. Griffin & E. Care (Eds.), Assessment and teaching of 21st century skills: Methods and approach. 2015. P. 37–56. New York : Springer.

Jonassen D. H. Learning to solve problems: A handbook for designing problem-solving learning environments. 2011. NY and London : Routledge.

Jonassen D. & Land S. (Eds.). Theoretical foundations of learning environments. 2012. NY and London : Routledge.

Jucevičienė P. & Vizgirdaitė J. Educational empowerment of collaborative learning at the University. Social Sciences. 2012. 75(1). P. 41–51.

Lai E., DiCerbo K. & Foltz P. Skills for today: What we know about teaching and assessing collaboration [White paper]. 2017. London : Pearson. Retrieved from: http://www.p21.org/storage/documents/Skills_For_Today_Series-Pearson/Collaboration_White_Paper_FINAL.pdf

Li H., & Liu Y. A brief study of reticence in ESL class. Theory and Practice in Language Studies. 2011. 1(8). P. 961–965.

Mercer N. Developing argumentation: Lessons learned in the primary school. In Muller Mirza and A.-N. Perret-Clermont (Eds.), Argumentation and Education: Theoretical Foundations and Practices. 2009. P. 177–194. Springer International Publishing.

Merriam S. B. & Tisdell E. J. Qualitative research: A guide to design and implementation. 2016. San Francisco, CA : Jossey-Bass.

Miyazoe T. & Anderson T. Discuss, reflect, and collaborate: A qualitative analysis of forum, blog, and wiki use in an EFL blended learning course. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012. 34. P. 146–152.

Newman J. H. The Idea of a University. 1989. London : Longmans, Green and Co.

Piccardo E. & North B. The action-oriented approach: a dynamic vision of language education. 2019. Multilingual Matters Limited.

Prichard J. S., Stratford R. J. & Bizo L. A. Team-skills training enhances collaborative learning. Learning and Instruction. 2006. 16(3). P. 256–265.

Rollinson P. Using peer feedback in the ESL writing class. ELT Journal. 2005. 59(1). P. 23–30.

Roschelle J. & Teasley S. D. The construction of shared knowledge in collaborative problem solving. In C. O’Malley (Ed.), Computer supported collaborative learning. 1995. P. 69–97. Berlin, Heidelberg : Springer-Verlag.

Saavedra A. R. & Opfer V. D. Learning 21st-Century Skills Requires 21st-Century Teaching. Phi Delta Kappan. 2012. 94(2). P. 8–13.

Shehadeh A. Effects and student perceptions of collaborative writing in L2. 2011.

Strijbos J. W., Martens R. L., Jochems W. M. & Broers N. J. The effect of functional roles on group efficiency using multilevel modeling and content analysis to investigate computer-supported collaboration in small groups. Small Group Research. 2004. 35(2). P. 195–229.

Turuk M. C. The relevance and implications of Vygotsky’ sociocultural theory in the second language classroom. Arecls. 5. 2008. P. 244–262.

Vizgirdaitė J. Educational empowerment of student collaborative learning in the university studies. 2013. (Doctoral dissertation, Kaunas University of Technology, Lithuania).

Vygotsky L. Thought and language. 1986. Cambridge : MA.

Wang Y. C. Promoting collaborative writing through wikis: a new approach for advancing innovative and active learning in an ESP context. Computer Assisted Language Learning. 2015. 28(6). P. 499–512.

Warwick P. & Mercer N. Using the interactive whiteboard to scaffold pupils’ learning of science in collaborative group activity, presented at 14th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction. 2011. Exeter. United Kingdom. Retrieved from: https://www.semanticscholar.org/paper/Using-the-interactive-whiteboard-to-scaffold-pupils-Warwick Mercer/76ebad39cc295fecf62292 e2ce9c81c52702646


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Autor D. H., Levy F. & Murnane R. J. (2003). The skill content of recent technological change: An empirical exploration. The Quarterly Journal of Economics, 118(4), Р. 1279–1333. [in English]

Buzan T. & Buzan B. (2006). The mind map book. Pearson Education. [in English]

Cammarata L., Tedick D. J. & Osborn T. A. (2016). Content-Based Instruction and Curricular Reforms: Issues and Goals. In L. Cammarata (Ed.), Content-based foreign language teaching: Curriculum and pedagogy for developing advanced thinking and literacy skills (pp. 1–22). NY and London : Routledge. [in English]

Chen R. & Hird B. (2006). How do Chinese students collaborate in EFL group work? Prospect, 21(2), 70–81. [in English]

Cochran-Smith M. & Lytle S. L. (2009). Inquiry as stance: Practitioner research for the next generation. Teachers College Press. [in English]

Council of Europe (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Cambridge : Cambridge University Press. [in English]

Csapó B. & Funke J. (2017). The nature of problem solving. OECD. [in English]

Fernández M., Wegerif R., Mercer N. & Rojas-Drummond S. (2001). Reconceptualizing “scaffolding” and the Zone of Proximal Development in the context of symmetrical collaborative learning. The Journal of Classroom Interaction, 50(1). Р. 40–54. [in English]

Ge X. & Land S. M. (2003). Scaffolding students’ problem-solving processes in an ill-structured task using question prompts and peer interactions. Educational Technology Research and Development, 51(1), Р. 21–38. [in English]

Häkkinen P., Arvaja M. & Mäkitalo K. (2004). Prerequisites for CSCL: Research approaches, methodological challenges and pedagogical development. [in English]

Häkkinen P., Järvelä S., Mäkitalo-Siegl K., Ahonen A., Näykki P. & Valtonen T. (2017). Preparing teacher-students for twenty-first-century learning practices (PREP 21): a framework for enhancing collaborative problem-solving and strategic learning skills. Teachers and Teaching, 23(1), Р. 25–41. [in English]

Hesse F., Care E., Buder J., Sassenberg K. & Griffin P. (2015). A framework for teachable collaborative problem solving skills. In P. Griffin, & E. Care (Eds.), Assessment and teaching of 21st century skills: Methods and approach (pp. 37–56). New York : Springer. [in English]

Jonassen D. H. (2011). Learning to solve problems: A handbook for designing problem-solving learning environments. NY and London : Routledge. [in English]

Jonassen D. & Land S. (Eds.). (2012). Theoretical foundations of learning environments. NY and London : Routledge. [in English]

Jucevičienė P. & Vizgirdaitė J. (2012). Educational empowerment of collaborative learning at the University. Social Sciences, 75(1), Р. 41–51. [in English]

Lai E., DiCerbo K. & Foltz P. (2017). Skills for today: What we know about teaching and assessing collaboration [White paper]. London : Pearson. Retrieved from: http://www.p21.org/storage/documents/Skills_For_Today_Series-Pearson/Collaboration_White_Paper_FINAL.pdf. [in English]

Li H. & Liu Y. (2011). A brief study of reticence in ESL class. Theory and Practice in Language Studies, 1(8), Р. 961–965. [in English]

Mercer N. (2009). Developing argumentation: Lessons learned in the primary school. In Muller Mirza and A.-N. Perret-Clermont (Eds.), Argumentation and Education: Theoretical Foundations and Practices (pp. 177–194). Springer International Publishing. [in English]

Merriam S. B. & Tisdell E. J. (2016). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA : Jossey-Bass. [in English]

Miyazoe T. & Anderson, T. (2012). Discuss, reflect, and collaborate: A qualitative analysis of forum, blog, and wiki use in an EFL blended learning course. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 34, Р. 146–152. [in English]

Newman J. H. (1989). The Idea of a University. London : Longmans, Green and Co. [in English]

Piccardo E. & North B. (2019). The action-oriented approach: a dynamic vision of language education. Multilingual Matters Limited. [in English]

Prichard J. S., Stratford R. J. & Bizo L. A. (2006). Team-skills training enhances collaborative learning. Learning and Instruction, 16(3), Р. 256–265. [in English]

Rollinson P. (2005). Using peer feedback in the ESL writing class. ELT Journal, 59(1), Р. 23–30. [in English]

Roschelle J. & Teasley S. D. (1995). The construction of shared knowledge in collaborative problem solving. In C. O’Malley (Ed.), Computer supported collaborative learning (pp. 69–97). Berlin, Heidelberg : Springer-Verlag. [in English]

Saavedra A. R. & Opfer V. D. (2012). Learning 21st-Century Skills Requires 21st-Century Teaching. Phi Delta Kappan, 94(2), Р. 8–13. [in English]

Shehadeh A. (2011). Effects and student perceptions of collaborative writing in L2. [in English]

Strijbos J. W., Martens R. L., Jochems W. M. & Broers N. J. (2004). The effect of functional roles on group efficiency using multilevel modeling and content analysis to investigate computer-supported collaboration in small groups. Small Group Research, 35(2), Р. 195–229. [in English]

Turuk M. C. (2008). The relevance and implications of Vygotsky’ sociocultural theory in the second language classroom. Arecls, 5, Р. 244–262. [in English]

Vizgirdaitė J. (2013). Educational empowerment of student collaborative learning in the university studies. (Doctoral dissertation, Kaunas University of Technology, Lithuania). [in English]

Vygotsky L. (1986). Thought and language. Cambridge : MA. [in English]

Wang Y. C. (2015). Promoting collaborative writing through wikis: a new approach for advancing innovative and active learning in an ESP context. Computer Assisted Language Learning, 28(6), Р. 499–512. [in English]

Warwick P. & Mercer N. (2011). Using the interactive whiteboard to scaffold pupils’ learning of science in collaborative group activity, presented at 14th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, Exeter, United Kingdom. Retrieved from: https://www.semanticscholar.org/paper/Using-the-interactive-whiteboard-to-scaffold-pupils-Warwick Mercer/76ebad39cc295fecf62292 e2ce9c81c52702646. [in English]

Опубліковано
2021-04-26
Як цитувати
ЛемешкоО. (2021). РОЗВИТОК НАВИЧОК СПІВПРАЦІ НА ЗАНЯТТЯХ З АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ: ДОСВІД ЛИТВИ. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні науки, 24(1), 210-235. https://doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v24i1.640
Розділ
Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають