ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОЕКТУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОФІЦЕРІВ – ПРИКОРДОННИКІВ НА ЗАСАДАХ ПРОБЛЕМНОГО НАВЧАННЯ
Анотація
У статті подано практичні рекомендації щодо проектування та розвитку належного рівня професійної компетентності майбутніх охоронців кордону.
Акцентовано на необхідності одночасного і системного впливу щодо процесу проектування та розвитку професійної компетентності в усіх сферах життєдіяльності курсантів – майбутніх офіцерів-прикордонників: навчанні, побуті, несенні служби у добових нарядах, заняттях спортом; на впровадженні у навчально-виховний процес методики проблемного (активного) навчання із урахуванням психологічних механізмів проблемного навчання (механізму зворотного зв’язку (цей механізм є загальним для будь-якої системи замкненого зв’язку); механізму, що відбиває процес переходу від навчального впливу до учбової задачі – механізм довизначення учбової задачі; механізм динамічного розподілу функцій управління між педагогом (або комп’ютером, що виконує його функції) та суб’єктами навчання (курсантами – майбутніми офіцерами-прикордонниками).
Наголошено на доцільності активного впровадження професійно-спрямованих проблемних ситуацій, які мають містити усі аспекти оперативно-службової діяльності: охорона державного кордону у звичайних умовах обстановки, посилена охорона кордону (проведення прикордонного пошуку, відбиття збройного вторгнення (агресії) тощо). При розробці професійно-спрямованих проблемних ситуацій необхідно враховувати ступінь конфліктності під час типових ситуацій з громадянами, які перетинають державний кордон України; на проведенні змістовного аналізу кожної навчальної дисципліни щодо чіткого розподілу емпіричної і теоретичної інформації.
Окреслено щодо необхідності індивідуального підходу до кожного окремого курсанта та варіативного підходу до вибору навчальних засобів; розвитку в курсантів позитивної мотивації до майбутньої професії офіцера-прикордонника, на необхідності створення атмосфери «проблемності», на заохочуванні пізнавального характеру учбової діяльності; необхідності відповідного методичного супроводу кожної навчальної дисципліни; на використанні потенціалу усіх видів контролю якості навчального процесу курсантів.
Посилання
Білявець С. Я. Теоретичні та методичні засади формування професійної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників у процесі навчання військово-спеціальних дисциплін : монографія. Хмельницький : Видавництво НАДПСУ, 2018. 468 с.
Боровик Л. В. Формування психолого-педагогічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників : теорія та практика : монографія. Хмельницький : Видавництво НАДПСУ, 2018. 292 с.
Собко В. Г. Розвиток професійної компетентності офіцерів-прикордонників у фаховій підготовці із застосуванням ділових ігор : дис. канд пед. наук: 13.00.04 / Національна академія Державної прикордонної служби України ім. Б. Хмельницького. Хмельницький, 2011. 259 с.
Торічний О. В. Теорія і практика формування військово-спеціальної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників у процесі навчання : монографія. Хмельницький : Видавництво НАДПСУ, 2012. 536 с.
Шинкарук О. М. Психологія професійної діяльності військовослужбовців-прикордонників : монографія, Хмельницький : Видавництво НАДПСУ, 2019. 334 с.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Biliavets’ S. Ya. (2018). Teoretychni ta metodychni zasady formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv u protsesi navchannia viiskovo-spetsialnykh dystsyplin : monohrafiia. [Theoretical and methodological bases of the professional competence formation of the future border-guard officers in the process of military-special disciplines training: monograph]. Khmelnitsky: Vydavnytstvo NADPSU. 468 s. [in Ukrainian].
Borovyk L. V. (2018). Formuvannia psykholoho-pedahohichnoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv: teoriia ta praktyka: monohrafiia. [Formation of psychological and pedagogical competence of the future border-guard officers: theory and practice: monograph]. Khmelnitsky: Vydavnytstvo NADPSU. 292 s. [in Ukrainian].
Sobko V. H. (2011). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti ofitseriv-prykordonnykiv u fakhovii pidhotovtsi iz zastosuvanniam dilovykh ihor: dys. kand ped. nauk: 13.00.04 [Development of professional competence of the border-guard officers in professional training with the use of business games: diss. cand ped. Sciences: 13.00.04]. Khmelnitsky: Vydavnytstvo NADPSU. 259 s. [in Ukrainian].
Torichnyi O. V. (2012). Teoriia i praktyka formuvannia viiskovo-spetsialnoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv u protsesi navchannia: monohrafiia. [Theory and practice of the formation of military-special competence of the future border-guard officers in the training process: monograph]. Khmelnitsky: Vydavnytstvo NADPSU, 2012. 536 s. [in Ukrainian].
Shynkaruk O. M. (2019). Psykholohiia profesiinoi diialnosti viiskovosluzhbovtsiv-prykordonnykiv: monohrafiia. [Psychology of professional activity of border guards: monograph]. Khmelnitsky: Vydavnytstvo NADPSU. 334 s. [in Ukrainian].